Storingen en problemen.
Is je haard kapot of werkt hij niet zoals het hoort? Dat is natuurlijk vervelend. Gelukkig hebben we de meest voorkomende storingen voor je op een rijtje gezet, zodat je snel kunt ontdekken wat er aan de hand is.
Waterdamp haarden:
Toestel valt na ca.20 sec. volledig uit of start helemaal niet op.
Gaat uw haard steeds kort aan en schakelt hij daarna weer uit? En start hij na een paar seconden opnieuw op om daarna weer uit te vallen? Dan is de kans groot dat de verdamper – ook wel transducer genoemd – versleten of defect is.
De verdamper in een waterdamp-haard is een verbruiksartikel en heeft gemiddeld een levensduur van zo’n twee jaar, afhankelijk van hoe vaak u de haard gebruikt en hoe goed hij wordt onderhouden.
Om de levensduur te verlengen, raden we aan om de verdamper maandelijks schoon te maken. Spoel hem simpelweg af onder de kraan en gebruik een zacht borsteltje om eventuele kalkaanslag of vuil te verwijderen. Gebruikt u de haard langere tijd niet, bijvoorbeeld in de zomer? Bewaar de verdamper dan schoon en droog.
Faber/Dimplex biedt standaard 6 maanden garantie op verdampers.
Er zijn 2 soorten verdampers:
Heeft u een blauwe watertank? Dan heeft u een grijze verdamper, ook wel de "sump" genoemd. Deze verkopen wij niet.
Heeft u een oranje watertank? Dan heeft u een zilverkleurig kogeltje, de zogenaamde transducer.
Toestel geeft te weinig waterdamp:
-1- De verdamper is versleten. Deze zal dan gaan pruttelen. Of helemaal niets doen en het toestel gaat helemaal uit.
-2- Waterpeil is te laag. Het zwarte bolletje dient 1 a 2 cm onder water te staan.
-3- Als u toestel weinig of geen vlammen geeft. En de transducer produceert wel veel rook (Dit kunt u controleren door de haard aan te zetten, zonder de container en uitlaat.).
Vervolgens kijk je recht op het water kijkt en merkt dat er niet voldoende waterdamp wordt geproduceerd, kan dit betekenen dat de haard onvoldoende lucht krijgt vanuit de onderkant. Een haard heeft namelijk voldoende beluchting nodig om goed te kunnen functioneren – vaak zo’n 100 cm². Als er niet genoeg lucht wordt aangezogen, kan de waterdamp niet goed opstijgen.
Om te testen of je haard voldoende ventilatie heeft, kun je de haard uit de ombouw halen en tijdelijk op een tafel zetten. Zet de haard aan en kijk of de vlammen goed opkomen. Als de vlammen nu wel sterk genoeg zijn, betekent dit dat er extra ventilatie nodig is. In dat geval moet er gezorgd worden voor meer luchtcirculatie rondom de haard.
Bekijk hier hoe een verdamper te vervangen. Klik hier
Cassette 500 & 1000 series
LED lampen knipperen of afstandsbediening reageert niet. De stekker van de blue-tooth ontvanger zit niet volledig in de cassette. Zorg er voor dat deze stekker volledig
in het toestel gestoken zit. U hoort 3 klikjes. Vaak zit deze stekker niet volledig in het toestel.
-Afstandsbediening werkt niet. De kabel van de blue-tooth ontvanger is niet of niet volledig ingeplugd.
-Er komt geen waterdamp: De vlotter zit aan de bovenkant vast, deze naar beneden drukken.
LED Wandhaarden:
Toestel resoneert / trilt.
Het toestel staat niet in balans of is geplaatst in een houten nis. Zorg er voor dat de haard niet direct contact maakt met de vloer of de nis. Oplossing: Plaats vilt
onder het toestel.
Toestel maakt ronkend geluid.
De ophangrubbers van de vlamstaaf zijn te droog, waardoor de vlamstaaf gaat trillen en resoneren in de kast.Oplossing: smeer de rubbers in met vet. Deze bevinden zich in het midden en aan de linkerkant van de haard. Schroef het deksel aan de onderkant los en til het op. Zo heeft u direct toegang tot de ronde rubbers. Smeer deze goed in met vaseline of een ander vet. Dit moet minimaal om de 2 jaar gebeuren om geluid te voorkomen en uitdroging van de rubbers te vermijden.
Toestel geeft tikkend geluid.
Het komt soms voor dat het lager van het motortje, dat de vlammen beweegt, defect is. In dat geval moet het motortje vervangen worden.
Het vervangen van het motortje is eenvoudig. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
- Verwijder het achterdeksel van de haard. Dit is bevestigd met 15 kleine schroefjes.
- Ontkoppel de connector van het motortje.
- Verwijder het zwarte rubbertje.
- Vervang het oude motortje door een nieuw exemplaar.
- Plaats het zwarte rubbertje weer terug op het nieuwe motortje.
- Zet het achterdeksel weer op de haard.
Bij het aanvragen van een nieuw motortje, vermeld altijd het model- of typenummer.
Op een vlammenmotor geldt een garantie van 2 jaar, en deze wordt kosteloos verzonden. Na 24 maanden bedraagt de prijs voor een nieuw motortje €44,95
De haard gaat spontaan aan.
Dit probleem ontstaat doordat per ongeluk een programma in het geheugen van de haard is ingevoerd. Om het op te lossen, moet de backupbatterij uit de haard worden gehaald en na vijf minuten weer teruggeplaatst.
Soms is de backupbatterij vastgesoldeerd, waardoor deze moeilijk of niet te verwijderen is. In dat geval is het aan te raden de besturingsplaat te vervangen. Als je haard nog onder garantie valt, kun je hiervan gebruikmaken. Stuur ons dan een e-mail met je gegevens en het factuurnummer, dan helpen we je verder
Verwarming doet niets meer.
Als de verwarming van je haard niet meer werkt, komt dit vaak doordat de haard onvoldoende lucht kan aanzuigen. Dit probleem doet zich meestal voor als de haard lange tijd aanstaat, en in het ergste geval kan het leiden tot schade aan de voeding.
Zorg er altijd voor dat er voldoende ventilatie is aan de achterzijde van de haard. Haarden met verwarming hebben roosters aan de achter- en bovenkant voor luchtcirculatie. Er moet minimaal 30 cm vrije ruimte boven de haard zijn (zie de gebruiksaanwijzing). Als deze ruimte niet voldoende is, kan de haard na verloop van tijd oververhit raken, wat kan leiden tot schade aan het PCB-board. In dat geval moet het PCB-board worden vervangen.
Zorg ervoor dat de haard goed kan ademen door voldoende lucht vanaf de achterzijde aan te zuigen. Anders zul je snel weer tegen hetzelfde probleem aanlopen.
We kunnen PCB-boards bestellen voor elk merk en type haard. Wil je weten wat de kosten zijn? Stuur ons dan een e-mail met het merk en type van je haard, en je krijgt van ons een prijsopgave voor een nieuw PCB-board. Vergeet niet om de ventilator regelmatig schoon te maken – dat helpt om problemen in de toekomst te voorkomen.
Afstandsbediening reageert niet of slecht:
De afstandsbediening moet zeer gericht worden gebruikt. Dit komt doordat het zendvermogen is verlaagd, aangezien het soms voorkomt dat de afstandsbediening van de haard storing veroorzaakt bij de tv. Het idee hierachter is dat de afstandsbediening van de haard minder vaak wordt gebruikt dan die van de tv. Afstandsbediening om wat voor reden dan ook kapot. Dan kunt u een nieuwe bestellen. Klik hier
Haard doet niets meer.
Oververhitting is de oorzaak van dit probleem. De haard heeft verwarming, en de lucht wordt van de voorkant aangezogen, waardoor er ook stof in de haard komt. Bij veelvuldig gebruik van de verwarming hoopt er steeds meer stof op. Dit stof kan de werking van de ventilator belemmeren, waardoor deze trager gaat draaien, meer geluid maakt of zelfs helemaal stopt. Als de ventilator niet goed werkt, wordt de haard te warm, wat kan leiden tot het kapot gaan van de zekering of de overhittingsweerstand. Dit zorgt ervoor dat de haard niet meer werkt.
Houd er rekening mee dat dit soort defecten niet onder de garantie vallen. Daarom is het belangrijk om de ventilator regelmatig schoon te maken. Dit kan eenvoudig door met een stofzuiger het stof uit de ventilator te zuigen. Zo voorkom je dat er problemen ontstaan.
De overhittingsweerstand gaat niet vanzelf kapot. Is deze kapot gegaan, stuur dan een e-mail naar ons met het modelnummer van de haard. Wij geven je dan instructies voor het vervangen van de weerstand. Soms zit de weerstand vast op een control print, en moet dit panel compleet worden vervangen. Dit defect valt echter niet onder de garantie. De prijs voor een nieuwe weerstand of printplaat wordt je van tevoren doorgegeven.
Klik hier voor de extra voorschriften bij het gebruik van de verwarming.
Kan niet koppelen met Wi-Fi.
De afstandsbediening wordt niet goed op de ontvanger gericht. het goed richten is van zeer groot belang
Uw tablet of telefoon zit op het 5Ghz. netwerk. U dient over te schakkelen naar het 2.4Ghz netwerk. Het 2.4 Ghz kan ook uitgeschakeld staan in uw router / modem. Bekijk uw instellingen op het device of de router.
App werkt niet:
Momenteel ondervindt Modern Fires een storing met de App. Hier wordt aan gewerkt. Wij weten niet wanneer dit software probleem is verholpen. Hou de app store in de gaten.
Toestel toont een mankement wat niet zelf op te lossen is:
Het kan natuurlijk gebeuren dat je haard om welke reden dan ook defect raakt. Als de haard nog binnen de garantieperiode valt, lossen wij het probleem kosteloos voor je op.
De haard moet dan naar ons worden gebracht zodat wij kunnen controleren of het defect niet door een bedieningsfout komt. Als het probleem echt een defect is, sturen we de haard door naar de leverancier voor een gratis reparatie. Als het defect echter door eigen toedoen is ontstaan – bijvoorbeeld door het niet volgen van de onderhoudsrichtlijnen – ontvang je vooraf een prijsopgave voor de reparatie.
Hoe krijg je de haard bij ons? Als je de originele verpakking nog hebt, kun je de haard naar ons opsturen. Heb je geen geschikte doos, dan kun je de haard ook in onze winkel komen afleveren.
Defecten en technische vragen worden behandeld door de servicedienst van de leverancier, die hiervoor speciaal is opgeleid. Met de service dienst van de leverancier kan je geen contact mee opnemen. Wij staan nauw in contact met ze. Bij defecten die zelf niet op te lossen zijn. Neem altijd contact met ons op. Wij regelen dit met de leverancier. Stuur een email naar service@haardjesland.nl, en wij gaan hiermee aan de slag.